Ženšen sa využíval v čínskej medicíne už mnoho storočí. Podľa toho, ako dlho rástol, rozlišujeme čerstvý ženšen, červený a biely.  Čerstvý ženšen sa zbiera v prvé 4 roky od zasadenia, zatiaľ čo biely ženšen sa zbiera medzi 4–6 rokmi a červený ženšen po 6 a viac rokoch. Existuje veľa druhov tejto rastliny, ale najobľúbenejší je ženšen americký (Panax quinquefolius) či ázijský ženšen (Panax ginseng), ktoré sa líšia v koncentrácii účinných látok, a teda aj účinkoch na organizmus. Predpokladá sa, že americký ženšen funguje ako relaxačný prostriedok, zatiaľ čo ázijská odroda má osviežujúci účinok.

Ženšen všeobecne obsahuje dve významné zlúčeniny: ginsenosidy a gintonín. Tieto zlúčeniny sa vzájomne dopĺňajú a poskytujú tak mnohé zdravotné výhody. Tu je 7 zdravotných benefitov ženšenu, ktoré sa zakladajú na vedeckých výskumoch.

Ženšen ako silný antioxidant proti zápalu

Ženšen má priaznivé antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Niektoré štúdie zistili, že extrakty ženšenu a ginsenosidové zlúčeniny by mohli zastaviť zápal a zvýšiť antioxidačnú kapacitu v bunkách. Istá štúdia skúmala 18 mladých športovcov, ktorí užívali 2 gramy kórejského červeného ženšenu trikrát denne počas 7 dní. Po vykonaní záťažového testu prešli športovci testom hladiny určitých zápalových markerov (látky slúžiace ako ukazovateľ biologického stavu človeka). Ukázalo sa, že tieto hladiny boli významne nižšie ako v skupine s placebom a takýto stav pretrvával až 72 hodín po testovaní. Rozsiahlejšia štúdia skúmala 71 žien po menopauze, ktoré užívali 3 gramy červeného ženšenu alebo placebo denne počas 12 týždňov. Následne sa merala antioxidačná aktivita a markery oxidačného stresu.

Vedci dospeli k záveru, že červený ženšen môže pomôcť znížiť oxidačný stres zvýšením antioxidačných enzýmových aktivít. Ukázalo sa tak, že ženšen pomáha znižovať zápalové markery a chráni pred oxidačným stresom.

Ženšen na zlepšenie funkcie mozgu

Ženšen môže pomôcť zlepšiť funkcie mozgu, ako je pamäť, správanie a náladu. Niektoré štúdie v skúmavkách a na zvieratách ukazujú, že zložky ženšenu ako ginsenosidy a zlúčenina K môžu chrániť mozog pred poškodením voľnými radikálmi. Iná štúdia sledovala 30 zdravých ľudí, ktorí konzumovali 200 mg ženšenu pravého (Panax ginseng) každý deň po dobu 4 týždňov. Na konci štúdie preukázali zlepšenie duševného zdravia, sociálneho fungovania a nálady.

Ďalšia štúdia skúmala, ako jednotlivé dávky 200 alebo 400 mg ženšenu Panax ovplyvnili duševný výkon, psychickú únavu a hladinu cukru v krvi u 30 zdravých dospelých ľudí pred a po 10 minútach mentálneho testu. Dávka 200 mg bola na rozdiel od dávky 400 mg účinnejšia pri zlepšení duševného výkonu a zníženiu únavy počas testu.

Ženšen pravý (Panax) sa nachádza aj v našom výživovom doplnku a v kombinácii so ženšenom sibírskym, zázvorom, vitamínom C a B12 poskytuje perfektnú voľbu pre zvýšenie energie, zlepšenie duševného zdravia a imunitného systému. Tretia štúdia zistila, že užívanie 400 mg ženšenu pravého 1x denne po dobu ôsmich dní upokojilo a zlepšilo matematické zručnosti skúmaných ľudí. Zistili sa aj pozitívne účinky na mozgové funkcie a správanie ľudí s Alzheimerovou chorobou.

Ukázalo sa teda, že ženšen prospieva duševným funkciám, pocitom pokoja a nálady u zdravých ľudí a aj u pacientov s Alzheimerovou chorobou.

Ženšen na zlepšenie erektilnej dysfunkcie

Výskum ukázal, že ženšen môže byť užitočnou alternatívou pri liečbe mužckej erektilnej dysfunkcie (impotencie). Zdá sa, že zlúčeniny v ňom môžu chrániť pred oxidačným stresom v krvných cievach a tkanivách v mužskom pohlavnom orgáne a pomôcť obnoviť normálnu funkciu. Istá štúdia dokonca zaznamenala u mužov liečených kórejským červeným ženšenom 60% zlepšenie symptómov erektilnej dysfunkcie v porovnaní s 30% zlepšením spôsobeným liekmi používanými na liečbu tohto problému. Ďalšia štúdia ukázala, že 86 mužov zaznamenalo významné zlepšenie erektilnej funkcie a celkovej spokojnosti po uívaní 1 000 mg extraktu ženšenu denne po dobu 8 týždňov.

Samozrejme na definitívne závery o účinkoch ženšenu na liečenie erektilnej dysfunkcie sú potrebné ešte ďalšie štúdie. Veda sa však zhodne na jednom: ženšen môže zlepšovať príznaky erektilnej dysfunkcie znížením oxidačného stresu v tkanivách a zvýšením prietoku krvi v penisných svaloch.

Ženšen na posilnenie imunitného systému

Niektoré štúdie skúmajúce jeho účinky na imunitný systém sa zameriavajú na pacientov s rakovinou, ktorí podstúpili chirurgický zákrok alebo chemoterapiu. Jedna z nich sledovala 39 ľudí, ktorí sa zotavovali z chirurgického zákroku kvôli rakovine žalúdka a boli liečení 5 400 mg ženšenu denne po dobu 2 rokov. Je zaujímavé, že sa u týchto ľudí zaznamenalo významné zlepšenie imunitných funkcií a menej opakované príznaky.

Ďalšia štúdia skúmala účinok extraktu červeného ženšenu na markery imunitného systému u ľudí s pokročilou rakovinou žalúdka, ktorí podstúpili chemoterapiu po chirurgickom zákroku. Po 3 mesiacoch mali užívatelia extraktu lepšie markery imunitného systému ako v kontrolnej skupine alebo skupine s placebom. Štúdia ďalej ukázala, že ľudia užívajúci ženšen môžu mať až o 35% vyššiu šancu život bez chorôb po dobu 5 rokov po liečebnom zákroku a až o 38% vyššiu mieru prežitia v porovnaní s osobami, ktoré ho neužívajú. Zdá sa, že extrakt ženšenu tiež môže zosilniť účinok očkovania aj proti chorobám ako je chrípka. 

Ženšen teda môže posilniť imunitný systém u ľudí s rakovinou a dokonca zosilniť účinky určitých vakcín.

Ženšen proti rakovine

Naše súčasné poznatky o ženšene naznačujú, že môže byť nápomocný pri znižovaní rizika určitých druhov rakoviny. Ukázalo sa, že ginsenozidy v tejto rastline pomáhajú znižovať zápal a poskytujú antioxidačnú ochranu. Observačná štúdia naznačuje, že u ľudí užívajúcich ženšen by mohla byť menšia pravdepodobnosť výskytu určitých druhov rakoviny ako je rakovina pery, úst, pažeráka, žalúdka, hrubého čreva, pečene a pľúc, ako u tých, ktorí ho neužívajú. Ženšen môže pomôcť zlepšiť zdravie pacientov podstupujúcich chemoterapiu, znížiť vedľajšie účinky a zvýšiť účinok niektorých liekov. 

Výsledky štúdií teda naznačujú, že ginsenozidy v ženšene regulujú zápal, poskytujú antioxidačnú ochranu a udržiavajú zdravie buniek, čo by mohlo pomôcť znížiť riziko vzniku niektorých druhov rakoviny. 

Ženšen proti únave

Ukázalo sa, že ženšen pomáha bojovať proti únave a priaznivo podporuje zvýšenie energie. Rôzne štúdie na zvieratách spájali niektoré zložky ženšenu, ako sú polysacharidy a oligopeptidy, s nižším oxidačným stresom a vyššou produkciou energie v bunkách, čo by mohlo pomôcť v boji proti únave. Istá štvortýždňová štúdia skúmala účinky podania 1 alebo 2 gramov ženšenu Panax alebo placeba 90 ľuďom s chronickou únavou. U ľudí, ktorí v experimente dostali ženšen Panax, došlo k zmenšeniu fyzickej a psychickej únavy a k zníženiu oxidačného stresu. U pacientov užívajúcich placebo takýto efekt dosiahnutý nebol. Ďalšia štúdia, ktorej sa zúčastnilo 364 pacientov, ktorí zdolali rakovinu a pociťovali únavu, skúmala po dobu 8 týždňov užívanue 2 000 mg amerického ženšenu alebo placebo. Zistilo sa, že pacienti v ženšenovej skupine mali signifikantne nižšie úrovne únavy ako skupina s placebom. Z ďalších vyše 155 štúdií ďalej vyplynulo, že doplnky obsahujúce ženšen môžu nielen pomôcť znížiť únavu, ale aj zvýšiť fyzickú aktivitu.

Ženšen teda môže pomôcť v boji proti únave a aj zvýšiť fyzickú aktivitu znížením oxidačného poškodenia a zvýšením produkcie energie v bunkách.

Ženšen proti vysokej hladine cukru v krvi 

Ženšen môže byť prospešný pri regulácii hladiny glukózy v krvi u ľudí s diabetom ako aj bez neho. Ukázalo sa, že americký a ázijský ženšen zlepšujú funkciu pankreatických buniek, zvyšujú produkciu inzulínu a vstrebávanie cukru v tkanivách. Štúdie navyše ukazujú, že extrakty ženšenu poskytujú antioxidačnú ochranu, ktorá redukuje voľné radikály v bunkách diabetikov. Skúmali sa aj účinky podávania 6 gramov kórejského červeného ženšenu spolu s obvyklými antidiabetickými liečivami alebo diétou 19 ľuďom s cukrovkou 2. typu. Je zaujímavé, že počas 12-týždňovej štúdie si takýmto spôsobom dokázali udržať dobrú hladinu cukru v krvi. Došlo k 11% zníženiu hladiny cukru v krvi, 38% zníženiu inzulínu a 33% zvýšeniu citlivosti na inzulín. Ďalšia štúdia ukázala, že americký ženšen pomohol zlepšiť hladinu cukru v krvi u 10 zdravých ľudí po vykonaní testu so sladkými nápojmi.

Zdá sa, že fermentovaný červený ženšen by mohol byť ešte účinnejší pri kontrole hladiny cukru v krvi. Fermentovaný ženšen sa vyrába pomocou živých baktérií, ktoré premieňajú ginsenosidy na ľahšie vstrebateľnú a silnejšiu formu. Ženšen a najmä fermentovaný červený ženšen môže teda pomôcť zvýšiť produkciu inzulínu, zvýšiť absorpciu cukru z krvi v bunkách a poskytnúť antioxidačnú ochranu.

Zhrnutie

Ikeď sa ženšen v čískej medicíne začal používať už pred mnohými storočiami, jeho blahodárne účinky na náš organizmus využívame aj dnes. Mnohé štúdie zaznamenávajú jeho pozitívny účinok na zlepšenie funkcií mozgu, obmedzenie erektilnej dysfunkcie, posilnenie imunitného systému či zníženie únavy. Prijímať ho môžeme priamo alebo vo forme výživových doplnkov. Nech už si zvolíte ktorúkoľvek formu, pre čo najväčší efekt dbajte hlavne na jeho pravidelný príjem.