Ultrafialová radiácia (UV) je forma elektromagnetickej energie, ktorá môže pochádzať z prírodných zdrojov ako je slnečné svetlo alebo umelých, napríklad z laserov či solárnych postelí, pomocou ktorých sa opaľujeme v soláriu. Najznámejšie typy UV sú UVA a UVB, ktoré majú na našu pokožku rôzny vplyv. Pozrieme sa na ne bližšie a objasníme ako možno znížiť ich negatívny dopad.

Lúče UVA 

  • Majú väčšiu dĺžku vĺn, no nižšiu úroveň energie než ostatné UV lúče.
  • Prenikajú do pokožky viac než lúče UVB čo znamená, že môžu ovplyvniž aj bunky hlbšie v koži.
  • Spôsobujú nepriame poškodenie DNA.
  • Môžu spôsobovať predčasné starnutie pleti a vráskam. Spájajú sa tiež s niektorými typmi rakoviny kože.
  • Na rozdiel od UVB, UVA lúče nezachytáva ozónová vrstva. Približne 95% UV lúčov dopadajúcich na Zem sú práve UVA lúče.
  • Spôsobujú okamžité opálenie a niekedy až spálenie.
  • Sú hlavným typom svetla, ktoré sa používa v soláriách.
  • Môžu prenikať oknami aj oblakami.

Lúče UVB 

  • V porovnaní s UVA majú kratšiu dĺžku vĺn a vyššiu úroveň energie.
  • Poškodzujú vonkajšie vrstvy kože.
  • Priamo poškodzujú DNA.
  • Spôsobujú väčšinu typov rakoviny kože, no môžu prispievať aj k predčasnému starnutiu kože.
  • Sú čiastočne absorbované ozónovou vrstvou. Približne 5% UV lúčov dopadajúcich na Zem sú práve UVB lúče.
  • Nadmerné vystavenie UVB lúčom vedie k spáleniu pokožky. Ich účinky sa zvyčajne objavujú oneskorene, často sa objavujú niekoľko hodín po vystavení slnečnému žiareniu.
  • Väčšina solárií využíva kombináciu UVA a UVB lúčov. Soláriá s UVB žiarením môžu byť prezentované ako bezpečné, stále však poškodzujú kožu. Žiadne typy solária v skutočnosti nie sú bezpečné.
  • Neprenikajú oknami a sú väčšinou odfiltrované oblakmi.

Existujú aj lúče UVC

UVC lúče sú lúče s najkratšou vlnovou dĺžkou a najvyššou hladinou energie spomedzi celej trojice. To je práve dôvod, prečo spôsobujú seriózne poškodenie všetkých organizmov. Našťastie UVC lúče zachytáva ozónová vrstva, takže k nám na Zem sa nedostanú. Človekom vytvorené umelé zdroje UVC lúčov sú zváracie horáky, špeciálne žiarovky zabíjajúce baktérie alebo ortuťové žiarovky. Ikeď sa nepovažujú za zdroj vzniku rakoviny kože, UVC lúče môžu vážne poškodiť zrak aj pokožku.

Kde a kedy sú UV lúče najsilnejšie? 

Na silu UV lúčov vplýva niekoľko faktorov. Jedným z nich je čas. Medzi 10:00 a 16:00 prejde slnečné žiarenie od Slnka až po povrch Zeme menšiu vzdialenosť, preto je efekt UV lúčov v tomto čase najväčší. Čo sa týka ročného obdobia, najsilnejšie sú UV lúče na jar a v lete. Počas tohto obdobia je slnko vo vyššom uhle, čo spôsobuje zvýšenie intenzity UV žiarenia. Ak by sme sa na otázku pozreli z hľadiska zemepisnej šírky a dĺžky, UV lúče sú najsilnejšie v oblasti rovníka, pretože práve v tomto mieste prechádzajú od Slnka až k povrchu Zemi najmenšiu vzdialenosť. Z rovnakého dôvodu sú silnejšie vo väčších nadmorských výškach. 

Ako sa chrániť pred UV lúčmi?

Používajte opaľovací krém

Vyberte opaľovací krém, ktorý ponúka širokospektrálnu ochranu. To znamená, že opaľovací krém má mať schopnosť blokovať lúče UVA aj UVB. Vyšší ochranný faktor proti slnečnému žiareniu (SPF) poskytne väčšiu ochranu, ale nezabudnite, že žiadny ochranný krém nie je 100% účinný pri blokovaní UV lúčov. Americká akadémia dermatológie (AAD) odporúča používať opaľovací krém, ktorý má SPF aspoň 30. Opaľovací krém je potrebné aplikovať pravidelne aspoň každé 2 hodiny.

Pri kúpe je dôležité vedieť, že opaľovacie krémy obsahujúce avobenzón, oxybenzón, oktokrylén či ekamsul sa vstrebávajú do krvi v rizikových množstvách, čo potvrdil nedávny výskum. Siahnite preto radšej po opaľovacích krémoch na minerálnej báze. V súčasnosti sú podľa správy potravín a liečiv len dve všeobecne známe bezpečné a účinné prísady na opaľovanie - oxid zinočnatý a oxid titaničitý.

Zahaľte sa

Oblečenie môže poskytnúť ochranu pred UV žiarením. Najlepšie sú pevne tkané suché látky. Mnoho outdoorových spoločností vyrába odevy, ktoré poskytujú zvýšenú ochranu pred UV žiarením.

Zdržiavajte sa v tieni

Zdržiavať sa v tieni je skvelý spôsob ako sa nevystavovať priamemu slnečnému žiareniu. Toto je najdôležitejšie medzi 10:00 a 16:00, keď sú UV lúče najsilnejšie.

Noste klobúky

Klobúk so širokým okrajom môže  poskytnúť dodatočnú ochranu pre uši a krk.

Používajte slnečné okuliare

Vyberte si slnečné okuliare, ktoré poskytujú ochranu pred UV žiarením, aby ste predišli poškodeniu očí a okolitej pokožky.

A čo vitamín D?

Slnko je zdrojom vitamínu D, a preto sa niekedy nazýva „slnečným vitamínom“. Americká dermatologická asociácia AAD však neodporúča získavať vitamín D zo slnečného žiarenia alebo v soláriu, pretože UV lúče môžu spôsobiť rakovinu kože. Odporúča dodržiavať zdravú výživu vyváženú potravinami, ktoré sú prírodným zdrojom vitamínu D. Môže sa jednať o ryby ako losos, tuniak, sardinky či makrely. Z ostatnej stravy vitamín D nájdeme vo vajíčkových žĺtkach, mlieku či cereáliách. Ďalšou možnosťou je siahnuť po výživových doplnkoch s obsahom vitamínu D. Viac sa o zdrojoch vitamínu D a jeho benefitoch dočítate v našom článku.